11 Ocak 2008 Cuma

"make love not walls"


Dün sevgili Elçin ( ki kendisine Elç derim O.o),Yakup ve Övgü'ynen Kabadayı'ya gittik.Uzun uzadıya anlatmayacağım,gidin+görün=kısa+net. Çok şey duyup okumuştum ama sureti aslını yaşatmıyormuş bir kez daha anladım (olumlu manada )

Neyse ben dünü birilerine armağan edecektim.Evet,dünü gayet de "duvarlara yazı yazan,resim çizen,ilan-ı aşk eden,nefretini kusan insanlar günü" ilan edesim vardı.Sebebi pek yok gibi.Kullansınlar içlerinden geliyorsa,inanıyorlarsa yanıt vereceklerine dilediklerini yazıp çizsinler.Ne zararı var :) Buradan biraz daha farklı bir konuya geçesim geldi.

Duvarlar..düşüncelere ve bedenlere geçit vermeyen..Varlığı,yokluğu görülebilen ya da görülemeyen...ama hep var olan,var edilen duvarlar..
bkz. DERT
+İÇ yanı sıra bilinçLENDİM.
Yine birden aklıma geliverdi şu mesele.Açtım baktım google'dan(eskiden insanlar nasıl zor şartlarda sörç ederlermiş,nimet nimeeet).Bildiklerimi tazeledim,iyi oldu.Koskoca üç duvar:Çin Seddi,Berlin Duvarı ve İsrail-Filistin Duvarı..

Savunma,yasak,güvenlik,korunma...Amacı ne olursa olsun hedefi insan olan bu yapılar bende bunlardan öte şeyler canlandırıyor.Psikolojik duvar ve resmen bir saldırı biçimi.Savunma falan değil,apaçık saldırı unsuru bu duvarlar benim beynimde gözümde,kim ne derse desin,şartlar ne olursa olsun.Yaşama hakkından tutun da,dayandığı nokta itibariyle de özgürlüğün kısıtlanmasıdır gördüğüm.Şarttı veya değildi.Yapıldı mı,yapıldı.

Hadi saygımı bozmayayım,atalarından başlayayım.Çin Seddi meselesi..M.Ö Çin Krallıklarının yaptığı bir duvardır.Bilmem kaaaç km boyunda,eni nedir,boşver.Sed kelimesi Farsça'da engel demekmiş,Çin Engeli yani olay.Dünyanın yedi harikasından biri üstelik.Haşa,laf edecek değilim bu inanılmaz mimariye.Ama duvar ya bir kere,bugün gıcığım var kendisine.

Berlin Duvarı,Die Mauer..İkinci Dünya Savaşı sonraları..Doğu ve Batı Almanya'nın ayrılması niyetiyle örülmüş.Bölücü terör,amaaan duvar örgütü tarafından yapılandırılmış olsa gerek.28 yıl yaşamış,gencecik veda etmiş dünyaya.Sosyalist Doğu,kapitalist Batı..Sıfatlar ve yönlerle değerlendirilen halk.Öteki tarafa geçeyim derken kaç kişi kurşunlandı kim bilir?Peki duvar gerçekten yıkıldı mı acaba,bunu diyebiliyor muyuz?Yıkıntılarını gerçekten onarabiliyor muyuz insanlığın..Leonard Cohen çarptı birkaç yerde gözüme,şöyle demiş konu hakkında:

give me back the berlin wall
give me stalin and st paul
i've seen the future, brother:
it is murder.


"istikbal:katliam"

Şimdiyse İsrail-Filistin arasında mevcut bir yapılanma..Bununla ilgili birkaç fotoğraf görmüştüm bir yerlerde.Mesela;orada kadınlar askerlik yapıyorlar ve duvarın dibinde nöbet tutup tavlalarını oynuyorlar.Büyükler zarlarını küçükler için sallarken,onlar kendi bahtlarının bir tavla oyunuyla güleceğine inanıyorlar belki de.İnsanlar çaktırmadan çuval alıp veriyorlar boşluklardan.Hele ki en ürktüklerimden birinde şu manzara vardı,bir okulun dibinden geçirmişler duvarı,çocuklar duvar seyredecekler!Yalnızca boş bir duvar mı seyredecekler,yoksa beyinlerinde çizdikleri resimleri,çektikleri filmleri mi oynatacaklar aktörlerini bile bilmedikleri?
Boşa konuşup duruyorum,yaşamayan nereden bilebilir ki,öyle değil mi?

Ağlama Duvarı var bir de.Unutmuşum.Ey sevgili Yahudi kardeşim,gel bugünlük bana anlat derdini,etten kemikten karşındayım,belki de dokunsan sıcacığım.Soğuk ve geçirmez değilim.Korkma.Tanrı bağışlayıcıdır..

Duvarlar bana ben duvarlara bakıyorum şu an.Onlar da beni koruyorlar dışarıdan,"salt ben" savunmasızım çünkü soğuğa karşı.Ama bunu ben seçiyorum,varlıkları rahatsız etmiyor beni,zora sokmuyor ya da üzerlerine yazmamı çizmemi teşvik etmiyor,kışkırtmıyorlar fütursuzca.Tecrit hissi uyandırmıyorlar ruhumda.İstediğimde terk ederim,yüzüne bile bakmam hiçbirinin.

Beynimize örmesek duvar,olanları da balyozlasak bir güzel.Gelen geçene hatıra olsa,parçaları birer birer,mektuplarla postalansa yakın bir dosta mesela.Sınırlı kalmasa da,aşsa kendini bir parça dahi olsa..

Unutmadan;

Yazı boyunca beynimin içinden sürekli seslenen,eşsiz bir Can Yücel şiiri :

..Sevgi Duvarı

...baktım gökte bir kırmızı bir uçak
bol çelik bol yıldız bol insan
bir gece sevgi duvarını aştık
düştüğüm yer öyle açık seçik ki
başucumda bir sen varsın bir de evren...

Başlık:İsrail Duvarı'nın bir yerinden bağırıyor...

6 yorum:

Adsız dedi ki...

sana duvarsız birinin dilinden sesleneyim dedim canım.en iyi o anlatır heralde.zülfünün nağmelerinden :)

duvarları kuşatında tutuklayın hepsini
ne böyle gurbet olsun ne böyle ayrılıklar
kaldırın duvarları yıkın gitsin hepsini
ne böyle zulüm olsun nede böyle şarkılar...

huzuru duvarsız arayanlardan olalım...olalım mı nedersin? :)

curie dedi ki...

Esin'im,ne mi derim,sen biliyorsun ne diyeceğimi =)

Sevi. dedi ki...

yossi lemel'in bir çalışması:
http://photoshopbook.net/weblog/images/united-colors-of-beton.jpg

işin garip ve acı tarafı, kardeşim 3 hafta sonra İsrail'de askere gidiyor.

Bu arada "soğuk" yorumu için teşekkürler:)

(bir de broken flowers'ı jarmusch külliyatına ben pek yakıştıramadım, nacizane fikrim..)

curie dedi ki...

Biliyorum o fotoğrafı.
Ben de nacizane fikriniz için teşekkür ederim.Haklı olabilirsiniz tabii.
Kardeşiniz de sağsalim gidip gelsin.

Adsız dedi ki...

Duvar orenmi duvari ordurtenmi sucludur? ortada gercek suclu varmidir? suclu duvarmidir? suclu aramalimiyiz yoksa orulmus duvarlari yikmak icin savasmalimiyiz? ya o duvarlar savastan korunmak icin yapilmissa? o zaman barisi bozmus olmazmiyiz? insanin ozelini korumak icin yaptirmis oldugu duvarlara ne demeli? onlarida mi yikicaz? onun yerine duvarlardaki kapilarin aahtarlarini almaya calissak? israile giden bir asker. askere giden bir israilli? duvarimi korucak? israilimi? duvari korumak hem filistini hem israili korumakmi acaba? eger oyleyse israil askeri neden israilde asker neden israilin askeri ve gunun birinde nedeen bir filistinliyi oldurmek zorunda kalcak? umarim duvar onu korur sagsalim doner. onun icin duvarlarini tamamen yikmis ailesinin yanina!.. cok soru sordum senay biliorm belki kufur ediceksin bunlari okurken:-) belkide ben buraya yorum yazmakla senin duvarini yikmis oldum yada senin duvarin varmiydi varsa burasi baris bolgenmi? sacmalamaya basladim:-) son olarak sozlerimi; yurdumuzdaki barisi, somurgeci kan emici devletlere duvar orerek koruyan mustafa kemal pasanin sozleriyle bitiriorm. YURTTA BARIS CIHANDA BARIS!

curie dedi ki...

sevgili erdener kardeşim;
bu konuyu yüz yüze konyşmayı teklif ediyorum.düşüncelerin için teşekkür ederim,yeni şeyler canlandı kafamda=)